מועדון ריצה בהדרכת אבינועם

מועדון ריצה בהדרכת אבינועם

Runner's High  

מאת: אבינועם לבקוביץ

מדי פעם זה קורה, יוצאים לעוד אימון ריצה, וכעבור מספר ק"מ מתחילה להשתלט עליך תחושה נעימה שהכל מתחבר, מעין תחושת התעלות. הרגליים הקלילות, מקצב הנשימה והשביל מתחברים יחד בתחושת אופוריה נהדרת שגורמת לך לחייך ולמלמל "אין, אין על החיים האלה". כנראה שחווית את ה Runners High, זוהי תחושה כל כך חמקמקה שאין לה אפילו תרגום לעברית.

Runners High

אז מה גורם לתחושת Runner's High?

מחקרים מוקדמים שבדקו מה גורם לתחושת האושר הנהדרת הזו, קישרו אותה באופן מיידי לאנדורפינים שהמוח מפריש בזמן הריצה. האנדורפינים מתפקדים באופן דומה מאוד למורפיום, הם משככי כאבים, מרגיעים ומעוררים תחושת אופוריה נעימה.
מחקר גרמני שבוצע ב 2008 בדק האם אנדרופינים אחראים לתחושת ה Runners High, החוקרים סרקו את מוחם של רצים ובדקו את רמת האנדרופינים בזמן מנוחה ופעם נוספת לאחר ריצה של שעתיים. תוצאות המחקר היוו פריצת דרך בנושא, והוכיחו שרמת האנדרופינים עלתה משמעותית לאחר ריצה של שעתיים. אותו מחקר גילה כי קיים קשר ישיר בין עצימות האימון לרמת האדרופינים, הרצים שהראו את התוצאות המרשימות ביותר רצו בקצב טמפו – קצב מאתגר אבל נוח (Zone3-4).
אבל זה לא הכל..

תכירו את endocannabinoids

endocannabinoids הינם קבוצת כימיקלים המיוצרת באופן טבעי בגוף. כפי שהשם מרמז (החלק של ה cannabi) זוהי המקבילה הטבעית ל THC (החומר הפעיל בקאנאביס) שהגוף שלנו מפריש באופן טבעי, כימיקלים אלו גורמים להפחתת מתח, תחושת אופוריה נעימה, שמחה, שלווה ורוגע.
מחקר המשך שבוצע באוניברסיטת קליפורניה מצא כי אותו מנגנון ואותה עצימות אימון שמעלה את רמת האנדרופינים אחראי גם להעלאת רמת ה endocannabinoids בזמן פעילות גופנית. ממחקרים אלו ניתן להסיק כי Runners High הוא יותר מפרץ אנדרופינים במוח, אלא משלב חומרים פעילים נוספים הפועלים לשיפור מצב הרוח, מפגים מתחים וחרדות וגורמים לתחושת אושר ורוגע.

איך להגיע לתחושת ה Runners High?

אין נוסחא בדוקה כיצד להגיע לתחושת ה Runners High, לעיתים קרובות לא חווים כלום, לעיתים חווים תחושה זו לאחר אימון ולעיתים במהלכו. לפעמים התחושה חזקה ועוצמתית ובמקרים אחרים זו תחושה נעימה וקלילה.

מנסיוני האישי,
אימונים אחרי שנת לילה טובה, הכוללים ריצות נפח ארוכות המשלבות קטעי מהירות שונים כגון: ריצת פרוגרשן או ריצת נפח המשלבת קטעי טמפו, הם אימונים בעלי סבירות גבוהה להפוך לאימוני Runners High. לעיתים קרובות חשים את התחושה הזו לאחר האימון ולכן מומלץ לקחת קצת זמן בסיום האימון, לחשוב על האימון שביצעת ולהנות מתחושת הסיפוק.

<Runners High

זה ממכר ?!

"הבעיה" עם תופעת ה Runners High היא התחושה שחסר משהו בתקופה שבה לא מתאמנים, חוקרים שבדקו את התופעה מציינים שתופעת ה Runners High אחראית לא רק על שיפור מצב הרוח והתחושה הנעימה כתוצאה מאימון טוב, אלא גם על מעין תסמיני גמילה כשמפסיקים להתאמן באופן קבוע. לחסך בתחושת ה Runners High יש כנראה חלק לא מבוטל מתופעת "ההתמכרות לאימונים", שבה מתאמנים ממשיכים להתאמן למרות פציעה או מגיעים למצבים של אימון יתר (Over Training).

ולכן בזמן פציעה מומלץ להמשיך בפעילות ספורטיבית אחרת (Cross-Training) כגון רכיבה, על מנת לשמר את הכושר הפיזי ולא פחות את החוסן המנטאלי.

לסיכום

ניתן לראות את תחושת ה Runners High כדרכו של המוח והגוף לתגמל את המתאמן על פעילות בריאה ולעודד את המשך הפעילות. חשוב לזכור שבין אם חווית את התחושה בהמהלך האימון ובין אם לא, היתרונות ארוכי הטווח של ריצה למרחקים על הגוף והנפש הם הרווח הגדול מהאימונים.

כל הזכויות שמורות ©
לתנאי השימוש בתכנים השונים המופיעים באתרלחץ כאן