מועדון ריצה בהדרכת אבינועם

מועדון ריצה בהדרכת אבינועם

להתחיל לרוץ

מאת: אבינועם לבקוביץ להתחיל לרוץ

ריצה הינה הפעילות הכי בסיסית והזמינה ביותר שכל אחד יכול לעשות. כל מה שצריך הוא זוג נעליים והחלטה. לעיתים קרובות, לאחר תקופת הסתגלות ראשונית, מתאמנים בתחילת הדרך מגלים כי ריצה היא לא רק עוד דרך להתאמן ולהיכנס לכושר, אלא הרבה יותר מזה. ריצה יכולה לשרת כל מטרה, כך שלא משנה אם היעד שלך הוא להוריד כמה ק"ג מיותרים, לשפר את הבריאות או לאמץ תחביב חדש שיקח אותך למחוזות חדשים של הגשמה עצמית. ריצה תביא אותך ליעד וגם תעניק לך כמה בונוסים נפלאים על הדרך.

להתחיל לרוץ

אז הנה רשימה חלקית של 8 סיבות מצויינות להתחיל לרוץ:

  • בריאות כללית:  ריצה משפרת את ערכי הכולסטרול הטוב , מפתחת את הריאות , מורידה לחץ דם,  מאזנת את הגוף מבחינה הורמונלית ומחזקת את המערכת החיסונית.
  • ירידה במשקל:  ריצה נחשבת לפעילות היעילה ביותר לירידה במשקל, מבחינת שריפת קלוריות לדקה. אין לה מתחרים והיא מתנוססת בראש הטבלה.
  • מראה חיצוני:  הריצה גורמת למראה ספורטיבי, שרירי, רזה וקליל.  ריצה מעודדת את הגוף להפריש הורמון גדילה המעכב את תהליך ההזדקנות ומעלה את מסת השרירים.
  • מניעת מחלות:  ריצה מורידה את הסיכון לשבץ או התקף לב על ידי חיזוק שריר הלב והרחבת כלי הדם, מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן, סכרת ועוד.
  • חיזוק העצמות והשרירים:  העצמות שלנו נועדו לעמוד בעומסים, אך במציאות שבה אנו יושבים רוב היום מול מחשב העצמות שלנו נחלשות, הריצה מחזקת את העצמות ומפחיתה משמעותית את הסיכון לסבול בעתיד מאובדן עצם.
  • השגת יעדים והגשמה עצמית:  אחד הדברים המספקים ביותר הינו להציב לעצמך יעד שנראה כמעט בלתי אפשרי ואז לעשות את הדרך לכיבושו. זה יכול להיות כל יעד החל מירידה במשקל, ריצת 5 ק"מ , 10 ק"מ או מרתון. השגת היעד לא תלויה באף אחד מלבד עצמך, כושר התמדה ובזוג נעלי ריצה.
  • זמן עם עצמך:  בעולם שלנו עם אינסוף המטלות והחובות, ריצה היא סוג של הפסקה, קצת זמן איכות עם עצמך. בזמן ריצה אפשר להפליג במחשבות , לפתור דילמות, ליהנות מהנוף או פשוט לא לחשוב על כלום ולשקוע במדיטציה.
  • אנדורפינים:  ואם כל הרשימה הזו לא מספיקה , אז הנה עוד בונוס קטן, תופעת ה "Runners High". בזמן ריצה למרחקים המוח שלנו משחרר אנדורפינים שגורמים לנו לתחושת אופוריה, אושר ושמחה בנוסף להפגת מתחים וכעס.

אז זו רשימה חלקית של היתרונות שיש לריצה להציע ותודו שזו רשימה מכובדת. ואם היה לכם איזשהו ספק בנוגע להחלטה שקיבלתם, אני מאוד מקווה שהוא נעלם.

אז לפני שאתם פורצים בסערה מבעד לדלת אני רוצה לעדכן אתכם בפרט חשוב, כל היתרונות הללו לא מגיעים אחרי שעה אחת של ריצה. יש תקופת אימונים ראשונית שצריך לצלוח, אפשר להסתכל על זה כמעין משוכה שיש לעבור, בתקופה הזו הגוף מסתגל למאמץ החדש ו"החלודה" שצברתם על השרירים והמפרקים מתחילה להעלם. ככל שתתמידו ותתקדמו בתקופה ראשונית זו, כך הריצה תהפוך לקלה ומהנה יותר ויותר.

 להתחיל לרוץ

אז איך הכי טוב להתחיל?

כל אחד מאיתנו שונה ולכן אין דרך אחת שהיא הכי טובה לכולם, יהיה עליך למצוא את הדרך הטובה והנכונה עבורך. עם זאת, קיימים קווים מנחים שיכולים לסייע בתקופה הראשונה.

 להתחיל לאט
קיבלת את ההחלטה הנבונה להתחיל לרוץ, ועם קבלת ההחלטה מגיע גל גדול של מוטיבציה והתלהבות. ומיד יש חשק לרוץ מהר ורחוק. אך, כמה דקות של ריצה מהירה לתוך האימון, הדופק הגבוה וקוצר הנשימה מחדדים את ההבנה שמדובר בתהליך הדרגתי שלא ניתן לעשות בו קיצורי דרך.
האמת הפשוטה היא שאין צורך לעשות קיצורי דרך. ניתן ליהנות מכל השלבים, להתקדם בהדרגה ולהנות מכיבוש כל הפסגות הקטנות ושבירת השיאים שבדרך.
התחלת האימונים צריכה להיות מותאמת לך אישית, לרמת הכושר שלך ולמצב הפיזי שלך. מומלץ להתחיל את האימון בקביעת משך האימון, לדוגמא: 45 דקות. במהלך האימון לבצע ריצה והליכה לסירוגין. כאשר בשבועיים הראשוניים זמן ההליכה רב יותר, ובהדרגה רצים יותר והולכים פחות. אימונים אלו ישפרו את רמת הכושר האירובי ויספקו חוויית אימון נעימה וחיובית שהכרחית להמשך הדרך.

לבד/ קבוצה/ מאמן
קיימות מספר אפשרויות לאימוני ריצה: ניתן להתאמן לבד, להתאמן עם חבר או להצטרף לקבוצת ריצה. אימון משותף עם קבוצה מחזק את המוטיבציה, מסייע בהתמדה והופך את האימונים למפגש חברתי  נעים.
בתחילת הדרך מומלץ להצטרף לקבוצה מקצועית המותאמת לרמת הכושר שלך וייעודית למתחילים, ולהמנע מקבוצות מעורבות בהם מתאמנים יחד רצים בתחילת הדרך ורצים מתקדמים. חשוב לוודא כי מאמן הקבוצה הינו מאמן מוסמך ומקצועי. מאמן עם ניסיון אישי בתחום הריצה יכול לתרום רבות להצלחת התהליך, להתוות את הדרך באופן הדרגתי, לייעץ ולסייע לך להשיג את היעדים ולעבור בקלות את כל המהמורות בדרך.

לסיכום

השלב הראשוני של קבלת ההחלטה והיציאה לדרך הוא השלב הקשה בתהליך, מרגע שיוצאים לדרך מתחילים להתרחש שינויים מהותיים ברמה הפיזית והמנטאלית, וככל שמתקדמים ברמת הכושר השינויים החיוביים הללו יוצרים מעין תנועה חיובית המזינה את עצמה. בעזרת ליווי של מאמן מקצועי וקבוצה מתאימה, תקופת ההסתגלות הראשונית תהפוך לחווייה נעימה וחברתית של התקדמות ושיפור הכושר.

כל הזכויות שמורות ©
לתנאי השימוש בתכנים השונים המופיעים באתרלחץ כאן